De Marke 3M, 6951 KM Dieren0313 - 76 90 66info@creaza.nl

Een verhaal met ballen

Bericht 30 van 63
Een verhaal met ballen

In 2013 haakten we in op het paardenvleesschandaal. IKEA haalde onder andere in Nederland de gehaktballen uit de schappen, omdat er bij een partij in Tsjechië paardenvlees werd aangetroffen. Er ontstond flink wat ophef en ook op social media was het een aardig trending topic.

Bij wijze van experiment, maakten we deze inhaker en plaatsten deze op het persoonlijke Facebookprofiel van Bart. Openbaar, want om te testen hoe snel een potentieel virale post verspreid zou worden zónder actieve promotie, moet het bericht wel door iedereen te delen zijn.

Binnen een dag werd de post tientallen keren op Facebook gedeeld door vrienden en vrienden-van-vrienden. En toen ging het opeens hard. Van Verse Reclame tot Marketingfacts, van onzin.com tot vkmag. Binnen een paar dagen tijd, kregen ook andere invloedrijke Facebook-pagina’s er lucht van en werd het bericht in no-time duizenden keren gedeeld en geliked. Ook op Twitter verschenen in rap tempo overal kopieën van de originele post. Het bericht ging viraal.

inhaker_ikea_paardenkloten_posts

Viraal gaan

Viraal gaan als merk kan een fantastisch online boost geven. Iedereen heeft het over je. Je bent het gesprek van de dag. Het trending topic. Alleen is er geen gegarandeerde succesformule voor. Je koopt viraliteit niet. Het ontstaat. Op dat ene moment waarop een relevante boodschap, een scherpe afbeelding of leuke video nét op het juiste moment, de juiste personen bereikt. Personen die tot actie overgaan en het delen, net zolang totdat jouw merk zich op basis van relevantie als een virus verspreid onder social media minnend Nederland.

Geniet even van dat moment. Maar bedenk wel, je online inhakers-succes is meestal van korte duur. En de kans dat jouw boodschap twee jaar later nóg herkend wordt is klein.

 

Paårdenkløten als voorbeeld

Ruim twee jaar later werden we benaderd of de afbeelding gebruikt mocht worden in een uitgave van Prof. Dr. Jan Jonker, die het beeld al eerder bij presentaties en lezingen had gebruikt. We stemden in en deze week ontvingen we de gedrukte exemplaren. De post uit februari 2013 is blijkbaar blijven hangen en doet nu nog steeds z’n werk.

Inhaker IKEA gehaktballen

Natuurlijk was dit geen inhaker van IKEA. Ook had het Zweedse bedrijf hierbij geen enkel belang én voegde deze inhakers imago-technisch geen enkele waarde toe aan het merk. Het ‘succes’ van deze inhaker was het resultaat van een combinatie van humor, actualiteit en snelheid.

Om als merk viraal te gaan, zul je dus moeten spelen met actualiteit, snelheid en humor. Maar belangrijker nog; maak het relevant. Zorg dat jouw actie aansluit bij je merk, bij het verhaal achter jouw bedrijf. Blijf dus scherp. Vind je haakje en doe er je voordeel mee!

MENU