De Marke 3M, 6951 KM Dieren0313 - 76 90 66info@creaza.nl

De 6 eenvoudigste tips om de kwaliteit van je zakelijke Facebook-updates te verbeteren

Bericht 44 van 63

Zakelijk op Facebook. Veel bedrijven vind je er al en anderen vinden dat ze wel mee moéten doen (want iederéén doet het). Maar als je dan begint, hoe kun je als bedrijf zorgen dat je berichten professioneel overkomen? Hieronder een zestal open deuren, zodat je in elk geval weet wat je vooral niét moet doen.

  1. SCHREEUW NIET IN JE STATUSUPDATE OF TWEET!
    Dat wil zeggen: controleer of je caps lock aan staat. Staat deze netjes uit, vraag je dan af waarom je überhaupt alles in hoofdletters zou willen plaatsen. Wanneer een update écht belangrijk is, gebruik dan bijvoorbeeld de optie Vastzetten aan bovenkant om hem bovenaan de timeline te laten staan. Of maak een advertentie aan waarmee je het bericht bij een grotere, specifieke doelgroep onder de aandacht brengt. Maar ga niet schreeuwen.Dus niet zo:
    CAPS LOCK
    (Meer lezen over het Facebookgedrag van Amy’s Baking Company, bekend door Gordon Ramsey’s Kitchen Nightmares, doe je hier)
  2. Eén uitroepteken is genoeg!
    Uitroeptekens zijn een alternatieve manier om online te schreeuwen. Geloof me: zo’n enorm lange rij met “!!!!!!!!!!!” (of “!!!!1!!!1!!!!!” doordat de Shift-toets af en toe is blijven hangen) lijkt misschien de boodschap kracht bij te zetten, maar het tegendeel is waar. Het oogt knullig en verre van professioneel. Dus: Gewoon niet doen.
    P.S.: Wil je persé die ene zin extra benadrukken? Gebruik er dan drie. Maar… liever één!Facebook uitroeptekens
    Illustratie via inkygirl.com
  3. Taalvouten
    Uitleg overbodig toch? Controleer de spelling voordat je je bericht plaatst. Pas vooral op met de autocorrectie bij het plaatsen van berichten via je mobiel. En twijfel je over de schrijfwijze? Gebruik een veilig synoniem, of zoek het op. Honderd procent foutloos zal misschien niet lukken, maar met een beetje extra aandacht reduceer je het aantal fouten eenvoudig.
  4. Afkortingen
    Gebruik afkortingen alléén als je zeker weet wat ze betekenen én je volgers weten wat je bedoelt.
    Voor je het weet missen ze de intentie van je update.
    Facebook afkortingen fail
  5. Dronken-als-een-tor berichten plaatsen
    Niet doen. Daar krijg je vroeg of laat spijt van. Gegarandeerd. Mail in plaats daarvan de nog niet geplaatste statusupdate naar jezelf in plaats van hem direct op Facebook te plaatsen. Bekijk de volgende dag of het wel zo verstandig is om deze status online te zetten.
  6. Boos, gefrustreerd, geïrriteerd, gekwetst, etc.
    Zie 5. Better safe than sorry…

Deze beknopte lijst kunnen we eindeloos aanvullen met praktijkvoorbeelden over hoe het niét moet. Waar het in essentie om draait is eigenlijk heel eenvoudig: Let op wát je plaatst (zowel privé als zakelijk) en hoé je het plaatst.

Maar wat dan wél?

Nu je weet wat je in ieder geval niét moet doen, zul je je wellicht afvragen wat wél. Deze vraag beantwoorden is complexer dan het lijkt. Tips als “Ga de conversatie met je volgers aan” of “Draag online je authentieke verhaal uit door middel van storytelling” zullen voor velen net zo veelzeggend als nietszeggend zijn. De ideale Facebook-update is dan ook niet 1-2-3 te definiëren. Wel kunnen we op basis van analyses richtlijnen geven waar een succesvolle update aan zou moeten voldoen, maar uiteindelijk valt of staat het met de betrokkenheid van je volgers, de tone-of-voice, ofwel de manier waarop je je volgers aanspreekt (zakelijk, informeel, amicaal, populair, etc.) en het bereik en doel wat je voor ogen hebt.

Creaza kan je helpen met een strategisch social-media-advies, door de kansen en bedreigingen voor je bedrijf in kaart te brengen. Zo weet je snel wat de mogelijkheden zijn én krijgt je een indicatie van de investering (in tijd en/of geld) die je zou moeten overwegen.

Maak een afspraak!

En ontdek wat jouw online mogelijkheden zijn.

MENU